Goed reisjaar 2016

4 weken Zuid Oost Azië

Je kent dat gevoel vast wel, when time flies. Over 2 weken zitten wij alweer in het vliegtuig richting Bali. Terwijl het voor mijn gevoel nog maar net vorige maand was dat wij een te gekke reis hebben gemaakt door Zuid Oost Azië. 4 weken lang hadden wij de tijd om mooie dingen te mogen zien en uiteraard heel veel foto’s te maken. Goed voor Instagram 😉

In september 2016 was het dan zover, de landen Thailand, Cambodja, Maleisië en Indonesië stonden op ons to do lijstje en op de terugweg nog een paar dagen Dubai. Geweldig, we hadden er zin in. En wat het nog mooier maakte was dat mijn 69 jarige moeder gewoon met Jeroen en mij mee ging. Ze was al wel eens mee geweest naar Bali, maar de hectiek van Bangkok of de prachtige tempels van Angkor Wat had zij nog nooit gezien en of meegemaakt.
De hectiek van Bangkok kenden we al, maar Angkor Wat stond hoog op onze bucket list. En we mochten deze eindelijk afstrepen.

In september precies een jaar geleden vlogen we met Emirates richting Bangkok. De reis begon al goed in het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380. Als je in economy class ruimte wilt en goede service, dan is Emirates de maatschappij waar je mee wilt vliegen. Na een korte tussenstop op Dubai, kwamen we aan in Bangkok. We kwamen ‘s avonds aan en dat is voor een verre reis altijd wel lekker. Kan je snel naar bed 😉

In totaal hadden we drie volle dagen voor Bangkok en die hebben we ook volledig benut. Gelijk beginnen met alle hectiek die Bangkok te bieden heeft. Veel auto’s, taxi’s en tuk tuks zorgen er voor dat je continu moet uitkijken waar je loopt. Wanneer je in de spits je wilt verplaatsen met een taxi, hou er dan rekening mee dat je alle tijd hier voor moet nemen. Je staat langer stil, dan dat je rijdt. Maar in alle drukte en lawaai, vind je ook sereenheid en stilte. En deze vind je bij het bezoeken van alle prachtige tempels die Bangkok te bieden heeft.

Na drie volle dagen tempels bezoeken, tuk tuks rijden en flink afdingen op de nachtmarkt, was het tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming.

Met AirAsia (de Aziatische RyanAir) vlogen we naar Siem Reap in Cambodja. Het bezoeken van de tempels van Angkor Wat stond al lang op onze bucketlist. En nu was dat moment eindelijk aangekomen. We zijn hier bijna een week gebleven, zodat we alle tijd hadden om Angkor Wat te bezoeken. We kochten een drie-dagen-pas, zodat we drie volle dagen hadden om het hele Angkor gebied te bekijken, waaronder het grootste religieuze monument ter wereld, het tempelcomplex Angkor Wat.
De eerste dag vertrokken we al om 4 uur ‘s ochtends om direct de zonsopkomst te mogen bewonderen boven Angkor Wat. De toon met ohhhh en aaahhhh en wauuuww was gezet.
De volgende dagen vielen we van de ene verbazing in de andere verbazing. Het gebied is ongeveer net zo groot als de provincie Utrecht en je hebt dus zeker wel een taxi, of tuk tuk voor de dag nodig om je te laten vervoeren. De ene tempel was nog mooier en meer gedetailleerd dan de andere. Vele trappen hebben we gelopen, om boven op een tempel te mogen staan en te genieten van het uitzicht.

Na een geweldige week was het tijd voor onze volgende bestemming. Kuala Lumpur in Maleisië. Dit was meer een praktische bestemming, omdat vanuit Kuala Lumpur de overstap naar Bali makkelijker was. En omdat Kuala Lumpur ooit mijn eerste kennismaking was met Zuid Oost Azië, is het ook wel een beetje mijn lievelingsstad. Even hier 2 nachten verblijven was helemaal niet erg. We hadden 1 volle dag en die hebben we besteed met het bezoeken van de Batu Caves. Dit ligt net buiten de stad en het is prima te doen om met de metro hier naar toe te gaan.

Na het bezoeken van Kuala Lumpur was het tijd om naar huis te gaan. Na ja, eigenlijk ons tweede huis, Bali. Met AirAsia vlogen we in 2 uurtjes naar dit prachtige eiland.
Hier hadden we nog 2 weken de tijd om te genieten aan het strand, de meisjes van het Garuda House te bezoeken, inkopen doen voor de webshop en het bezoeken van enkele hindoeïstisch tempels.

Bali wordt ook wel het eiland van de goden genoemd en dat heeft alles te maken met hun mooie geloof Hindoeïsme en dat is terug te zien in de duizenden tempels die over het eiland verspreidt staan. Al deze tempels bezoeken lukt niet in 2 weken 😉

We hebben de moedertempel Pura Besakih bezocht en de zeetempel Tanah Lot. Hoe dat was, dat lees je in een andere blog.

De laatste avond was het afscheid nemen van de meisjes van het Garuda House. Een erg gezellige avond met veel eten, zingen en (poco poco) dans werd afgesloten met veel knuffels en Ahh miss you en thank youuuu’s
Een avond om altijd vol liefde te blijven herinneren.

Na een periode van 3,5 week in Zuid Oost Azië was het tijd om weer richting het westen te vliegen, met nog een tussenstop op Dubai. Daar bleven we nog 3 dagen. Een andere warmte, een andere cultuur en zeker heel andere prijzen. Even ergens uit eten was toch heel wat duurder dan op Bali. Maar dat mocht de pret niet drukken. Dubai is een stad van de vele gezichten. Aan de ene kant zie je de woestijn en laat je je vervoeren in een oud traditioneel houten schip, een dhow door Dubai Creek. Maar midden in de stad zie je hoge gebouwen. Zoals de hoogste wolkenkrabber ter wereld, de Burj Khalifa.

Dat we deze 4 weken in 2016 mochten reizen met z’n drietjes was heel bijzonder. We hebben er elke minuut van genoten. En de 5000 foto’s die er gemaakt zijn, zorgen er voor dat we er altijd op terug kunnen kijken.

En dan is het alweer een jaar later. Time flies 😉 Over precies 2 weken zijn wij weer op ons geliefde eiland, Bali. Can’t wait 😊