And the winner is Max Verstappen!!

Wat zeg je nou? De wedstrijd is pas vanmiddag. Het klinkt alsof ik heel voorbarig ben. Maar niets is minder waar. Door de herinneringen op Facebook, werd ik herinnerd aan een jaar geleden. Een jaar geleden waren we op het gave circuit Sepang in Maleisië. En daar zagen we Max winnen.

Een jaar geleden alweer. Maar man man, wat was dat een geweldige ervaring!

Juist op de allerlaatste grand prix van Maleisië waren we erbij. En dit was echt een Bucket dingetje hoor.

Deze wens startte al in 1999, de allereerste keer dat de grand prix gereden werd op het circuit Sepang. Jeroen ging dat jaar alleen en voor de eerste keer naar Maleisië. Pas toen hij de tickets had gekocht, kwam hij er achter dat juist in het weekend dat hij weer naar Nederland vloog, de grand prix van Maleisië was. Daar stond hij op het vliegveld KLIA, vlak naast het circuit. Hij zag het hele circus rondom de grand prix, maar stapte zelf licht teleurgesteld over deze fout van hemzelf het vliegtuig in.

Hij had een geweldige tijd gehad in Maleisië, maar had graag de grand prix willen zien.

In de jaren die volgden zijn we vaak in Maleisië geweest. Geweldige avonturen beleefd. We hebben zelfs 1 x een auto gehuurd en zijn dwars door Maleisië heen gereden. Super gaaf. Maar elke keer als wij onze reis naar Maleisië hadden gepland, was er geen grand prix.

In 2016 zouden we er bijna heen gaan. We maakten een rondreis van 4 weken door Zuid Oost Azië en hadden als tussenstop een weekend in Kuala Lumpur. Juist het weekend dat de grand prix van Maleisië gereden zou worden. Yes, we kunnen heen. Mijn moeder was dat jaar mee op reis en zag het ook wel zitten om mee te gaan.

En toen schoof alles op. De grand prix van Maleisië zou een week later zijn.

Weer mislukt. Weer stonden we op het vliegveld KLIA en zagen dat het circus al langzaam op gang kwam en de Formule 1 auto van team Mercedes, gesponsord door het Maleisische Petronas er al stond te pronken.

Terwijl we daar stonden, zeiden we tegen elkaar: volgend jaar gaan we zeker weten heen!

En dat lukte!! We waren onze reis aan het plannen en dit jaar vlogen we met Singapore Airlines naar Bali. We hadden het perfect gepland en kwamen zelfs voor een belachelijke luxe keuze te staan. We konden het ene weekend naar de grand prix van Singapore en 2 weken later naar de grand prix van Maleisië. We bekeken de prijzen en kozen voor Maleisië.

De grand prix van Singapore zou heel gaaf zijn, maar de prijzen zijn belachelijk hoog.

Een weekendje Sepang kostte ons €70 per persoon. Het hele weekend toegang en ook nog op een perfecte plek!

In de pocket!! En toen werd ook nog even verteld dat het de laatste grand prix zou zijn op Sepang. Zonde!

Na een kleine zoektocht waarom dit de laatste keer zou zijn, kwamen we tot de volgende conclusie. In Maleisië is de motorsport veel populairder. Komt ook omdat de motor transport nummer 1 is in dit land. Als er een motor grand prix is, dan is Sepang uitverkocht. Bij een grand prix van de Formule 1, is het circuit bijna leeg. Het kan gewoon niet uit.

Omdat dit dus de laatste race was, werden de kaarten tegen behoorlijk lage prijzen weggegeven. Was het circuit toch nog vol.

Zaterdag 30 september, op de verjaardag van Max waren we bij de trainingen en de kwalificatie. Super om dit al mee te maken. En wat was alles goed geregeld. Je kon speciale Formule 1 kaarten kopen om het hele weekend met de trein tussen Kuala Lumpur en het vliegveld KLIA te reizen en vanaf het vliegveld werden er bussen ingezet naar het circuit Sepang. Al met al was je best lang onderweg, maar het was het zeker waard!

En op zondag waren we bij de race. We hadden geweldige plekken. Op de tribune in de bocht. Vanaf daar zagen we alles gebeuren in deze bocht, maar hadden ook zicht op start / finish.

Eigenlijk was de race ontzettend saai. Al in ronde 4 lag Max aan kop en heeft die plek niet meer weggeven. Verder gebeurde er ook weinig. En zo zagen we 2 uur later Max winnen. Wauw!!

Snel de tribune afgerend. We stonden op de baan, snel wat foto’s maken en hup door naar de start / finish. Het Wilhelmus werd ingezet en daarna zagen we Max op het balkon met de grote champagne fles.

Nog steeds, zelfs als ik dit op schrijf, komt dat overweldigende gevoel: We waren er gewoon bij!!

Ons uitzicht op de tribune

Samen met nog heel wat Nederlanders; expats, studenten en vakantiegangers vierden we op z’n Hollands deze geweldige overwinning.

Bucket list well done!!!

Start Finsh lijn. Helemaal blij
Please follow and like us: