fbpx

Een week geleden stapten we in het vliegtuig om richting Jakarta, Indonesië te vliegen.
Maanden hadden we er naar uitgekeken. En de laatste weken was het echt aftellen. De laatste weken waren best wel een beetje druk. Maar dan wel heel leuk druk. Jeroen had een aantal fotoshoots met zijn business MrLangeveldPhoto en voor mij kwamen er ook hele mooie dingen op ons pad voor AboutIluh.
De laatste week voor onze vakantie deden we eigenlijk vrij weinig aan onze business en waren we alleen met de voorbereiding bezig. We zeiden tegen elkaar;
In Indonesië krijgen we genoeg inspiratie, we gaan daar zeker wel aan het werk.
Als je doet wat je leuk vindt, is het helemaal niet erg om ook aan het werk te zijn in een ver tropisch land.

Maar week 1 is voorbij en ik heb nog geen letter op papier gezet. Of eigenlijk geen woord getypt. Het zat er gewoon even niet in. De eerste week was er gewoon geen inspiratie. En dat geeft helemaal niets. In mijn hoofd wist ik dat dat vanzelf zou komen. De eerste week was een week van vele mooie indrukken. Maar ook van dingen voor de tweede of derde keer zien.

De vliegreis zat de eerste dagen goed in ons lichaam. We hadden geestelijk en lichamelijk een behoorlijke jetlag. Maar hey, je bent in Indonesië. Dus weer door.

We vlogen met Emirates. Eerst van Amsterdam naar Dubai. We hadden heel veel geluk. Door een klein foutje in ons ticket, konden we van te voren niet online inchecken. We konden eventueel stoelen reserveren, maar dat zou ons geld kosten. Geen zin in dus. Op Schiphol konden we de tickets kosteloos wijzigen. En zo gebeurde het dat we hele mooie stoelen hadden. Stoelen met extra veel beenruimte, waar we anders nog over na hadden gedacht om daar geld voor uit te geven.
Geen zorgen maken en positief blijven denken en dan komt het vanzelf goed. De vlucht naar Dubai was heerlijk. Geen enkele hobbel op de weg.

De vlucht van Dubai naar Jakarta was wel wat heftiger. Niet dat er hevige turbulentie was, maar er was tijdens de hele vlucht lichte turbulentie. Wordt je niet heel vrolijk van.
En we hadden het geluk dat we naast 4 mannen zaten die het nodig vonden om in kleine pakjes sinaasappelsap drank naar binnen te smokkelen. Wat volgde was een vlucht van 8 uur met mannen naast ons die erg dronken waren, erg brutaal naar het personeel en een kleine achtervolging in het vliegtuig.
Maar karma werkt altijd en deze vier mannen werden in Jakarta bij de uitgang van het vliegtuig opgewacht door de politie.
Een kleine hobbel op deze vlucht. Maar alle lof voor het personeel van Emirates. Ze hebben het zo goed opgepakt en naar ons werden er excuses gemaakt.

Maar goed, inmiddels zijn we een week verder en zitten we op een prachtig festival. We hebben toegangspassen voor deze drie dagen. Naast ons zit iemand gitaar te spelen. Achter ons wordt er druk geoefend voor een later dans optreden. En voor ons staat de tempel Prambanan prachtig in het zonlicht te pronken.
Wat een geweldige vibe. Inspiratie komt langzaam mijn hoofd weer instromen.

We zitten heerlijk op een sarong. Want een sarong is altijd makkelijk om mee te nemen in je tas. Leg hem op het gras en je hebt een heerlijk picknick kleed. Jeroen loopt heel wat rond en maakt honderden foto’s.
Heerlijk relaxed in de schaduw van de bomen en naast mij staat een heerlijke ijsthee voor maar €0,30 cent. Zo goedkoop gaan we het op een festival in Nederland niet krijgen.

Een blog over dit festival gaat er zeker nog komen. Eerst maar eens vertellen wat we de eerste week hebben gedaan.
Zondagavond kwamen we aan in Jakarta. We hadden een hotel geboekt 10 minuten rijden van het vliegveld, dus dat was heerlijk. In het hotel aangekomen was het snel opfrissen, een hapje eten en daarna hadden we afgesproken met onze goede vriend Tony.
Tony is de financieel adviseur van ons kindertehuis Garuda House. We bespraken het afgelopen jaar en onze ideeën voor de toekomst. Er gaan hele mooie dingen aankomen. Maar eerst nog bespreken met Leo en Icha, de ouders van het huis. Dan de plannen uitwerken. En met het uitwerken van de plannen, zullen we jullie zeker meenemen.

Na een nacht goed slapen, deden we maandagochtend nog een beetje rustig aan. Heerlijk ontbijten en daarna een Grab besteld (de Uber) van Indonesië. We hadden een netwerkkaart voor onze telefoon op het vliegveld gekocht en de app van Grab gedownload en zo konden we elk moment een taxi bestellen.
De Grab bracht ons naar het plein van het oude Batavia. Op dit plein zie je in de gebouwen de Nederlandse invloeden. Rondom het plein zijn ook nog veel oude Nederlandse huizen, maar deze zijn niet meer onderhouden. Maar het plein is leuk om te beginnen voor een wandeling. We hadden als tip gelezen om fietsen te huren en dan een fietstocht te maken naar de oude haven Sunda Kelapa. Hebben we geprobeerd geen succes.
Jakarta is een erg drukke en chaotische stad, daar als enige tussendoor fietsen is niet te doen. Daarbij zijn die fietsen niet gemaakt voor Nederlanders. Klein frame, geen versnellingen en een handrem die niet werkt. We hebben een klein eindje gefietst, maar bij een druk groot kruispunt zijn we maar weer rechtsomkeert gegaan. Terug naar het plein.
Na dit inspannende fietstochtje was het tijd om af te koelen en dat doen we in het Grand Cafe Batavia. Een mooi groot café waar je je waant in oude tijden. Grote foto’s van Churchill, Koningin Wilhelmina en vele andere bekenden hangen aan de muur. En een grote brede trap met mooi rode vloerbedekking brengt je naar boven.
We hebben daar heerlijk gezeten en gegeten natuurlijk.

Dinsdag ging onze reis verder. Om 10 uur in de ochtend vlogen we met AirAsia naar Yogyakarta en om half 12 waren we al in ons nieuwe hotel.
Een oude bekende. In dit hotel waren we 5 jaar geleden ook. Een simpel hotel, midden in het centrum met de bekende Malioboro Street op loopafstand.

Wat is het heerlijk om weer door deze straat te lopen. Heel veel kraampjes, met de mooiste producten. Om de zoveel meter staat er een groepje muzikanten angklung muziek te maken.
We kregen veel inspiratie om inkopen te doen voor onze webshop. Eigenlijk werden we er heel hebberig van 😉
We hebben een aantal dingen ingekocht, maar wat dat is zie je natuurlijk later in de webshop.

Als je ooit de kans hebt om naar Yogyakarta te gaan, doen. Dit is zo’n geweldige stad. Met een grote glimlach lopen we door de straten. De mensen zijn vriendelijk. En als we 1 woord Indonesisch zeggen, terima kasih (dank je wel) dan beginnen ze direct een heel gesprek met je in het Indonesisch.

De eerste week was geweldig. Het was letterlijk bijkomen van de laatste drukke weken. Maar ook het ongeloof dat we voor de derde keer naar het eiland Java mochten gaan.
We passen ons aan aan het leven hier. Heerlijk rustig aan doen en we zien wel wat er op ons pad komt.

Ondertussen genieten wij verder van het heerlijke weer, de prachtige omgeving en het het Payung Festival 2019.